Behöver borgerligheten en ny syn på facket?

I eftermiddag ska jag besöka Saco Studentråd och deras Almedalsdag för att prata om varför man ska åka till Almedalen. Att besöka fackliga organisationer är inget som jag någonsin trott att jag ska göra – jag har alltid vart ett stort fan av Fuck Facket Forever kampanjerna – men de senaste åren har det blivit ett mer frekvent inslag i min vardag. Genom vänner som har varit engagerade har jag inte bara blivit inbjuden att tala om diverse saker, jag har dessutom lärt mig en hel del om de organisationer som vi unga borgerliga har velat köra över med en asfaltsmaskin. De insikter jag fått under den här tiden har fått mig att ställa mig själv frågan: behöver borgerligheten en ny syn på facket?

Oavsett ungdomsförbund på mitten-högersidan blir man snabbt uppfostrad i att facket är djävulen på jorden och anledningen till alla samhällets problem. Om inte direkt, så i alla fall indirekt, för facket är detsamma som LO och LO är detsamma som sossarna. Det  är både rätt och fel på samma gång: LO är alldeles för starkt kopplade till socialdemokraterna för att det ska vara nyttigt och de har en stark position på arbetsmarknaden. Men LO är inte detsamma som facket. De borgerliga ungdomsförbunden och till viss del partierna måste lära sig det och jag är övertygad att om man börjar skilja på olika fackförbund istället för att se dem som en enhet skulle debatten bli mer nyanserad.

Förbund som Civilekonomerna, Lärarnas Riksförbund och  Sveriges Ingenjörer befinner sig milslångt ifrån LO-förbunden. Tillsammans med bland annat TCO har Civilekonomerna och Sacoförbunden till exempel drivit frågan om avskaffad värnskatt i betydligt större omfattning än något av Allianspartierna. Man har till och med gått så långt att man använd sig av ungdomsförbundens paroll att värnskatt är en straffskatt på högre utbildning.

Lärarnas Riksförbund försöker aktivt att höja lärarnas status, men menar att det inte bara ska ske genom högre lön. Man säger att för högre lön och högre status måste lärarna ge en viss kvalitet, där är lärarlegitimationen en del som ska fungera som en garant för att de som undervisar våra barn och unga inte bara kan sina ämnesområden utan även är pedagoger.

Tillsammans pratar Sacoförbunden om saker som bra dialog med arbetsgivarna, en ge-och-ta-balans där arbetstagare och arbetsgivare utvecklar företaget eller organisationen tillsammans, där man måste repsektera varandra. Att med rättigheter kommer skyldigheter: som anställd kan man inte bara kräva saker utan att ge något i gengäld.

Jag tror att om vi börjar se dessa skillnader mellan fackförbunden kommer vi att hitta beröringspunkter där vi vill samma saker, där vi kämpar för samma mål. Ifall att de borgerliga ungdomsförbunden öppnar ögonen och omvärderar vår syn på åtminstonde delar av facket kommer vi att åstadkomma mer. Det blir svårare för Reinfeldt och Borg att försvara värnskatten om vi har Saco och TCO med oss, på samma sätt som det blir lättare för oss att prata om vikten av hög utbildningskvalitet för hög status på läraryrket om vi har Lärarnas Riksförbund med oss.

Det kommer alltid finnas områden där vi inte är överens, men politik handlar ofta om att hitta minsta gemensamma nämnare. Det är inte ofta vi har en majoritetsregering i Sverige och när det parlamentariska läget ser ut som det till exempel gör denna mandatperiod blir förhandlingar viktiga. Förhandlingar där minsta gemensamma nämnare är det som förenar och som förändrar lagar och förordningar. Med ett djupare samarbete med vissa utvalda fackförbund kan vi påverka mer – så kom igen, nu förändrar vi vår syn på facket!

One thought on “Behöver borgerligheten en ny syn på facket?

Kommentera

