Nyhetsmorgon, yoga och stressen i att behöva må bra

Veckan som står på glänt är en hektisk vecka för mig. Imorgon, måndag klockan 06:45 gästar jag Nyhetsmorgon för att prata om psykisk ohälsa och på tisdag klockan 17:55 väntar programmet Vardagspuls i TV4 med samma tema. För mig är det både svårt och jobbigt att boka in saker just nu: jag har ingen aning om hur jag kommer att må ett visst datum och kan känna mig stressad över att  jag ”måste” må bra, vilket såklart påverkar negativt. Det spelar egentligen inte så stor roll om det är en tv-intervju eller en fika med en vän, ligger det mer än en dag framöver blir det ett stressmoment. Inte för att jag inte vill eller att jag på något sätt känner mig tvingad, stressen beror mer på rädslan att inte må bra.

Något som jag har märkt hjälper mig väldigt mycket är yoga och meditation. Stunden på yogamattan eller i meditationen blir en stund helt för mig själv där omvärlden inte spelar någon roll. En stund av avslappning som hjälper tankarna att fokusera och stressen att försvinna. Jag rekommenderar alla att prova. Även om man inte klarar alla poser eller bara orkar meditera i en minut så tillför det lugn till själen. Och det tror jag att vi alla mår bra av.

3 thoughts on “Nyhetsmorgon, yoga och stressen i att behöva må bra

  1. Precis så är det för mig som också är Bipolär, bra förklarat. Känslan att ”måsta må bra” och rädslan att behöva avboka träffar och göra folk besvikna gör att man ogärna planerar in saker. Det blir en inre stress. Måendet kan skifta dag till dag, timme till timme. Det kan triggas av stress men ibland skiftar humör och ork utan förklaring. Oftast hänger man själv inte med i svängarna, så därför är det en svår anhörigsjukdom också för ens nära och kära.

  2. Duktig du är som pallar med intervjuer osv, men de är verkligen jätte bra och viktigt att du pratar om det för folk. Mycket bra!!

Kommentera

